Vanliga frågor

Vad är egentligen Rymdresan för något?

Rymdresan är ett komplett övningsmaterial i grundskolans alla ämnen. Övningsmomentet är byggt kring en enkel rymdsimulator (se mer nedan). Eleverna färdas i olika rymdfärjor ut i kosmos (med månen som första anhalt), och deras rymdfärjor drivs framåt av energi som omvandlas genom att eleverna ombord löser uppgifter som slumpas fram från en stor databas med frågor i grundskolans alla ämnen.

Kort och gott, ett övningsmaterial.

Vad är det för skillnader mellan Månresan och Rymdresan?

Konceptuellt är det 5 viktiga skillnader:

  • Tävlingsmomentet mellan elever är borttaget. Nu tävlar istället skolor, kommuner och län mot varandra.
  • Elever kan börja använda materialet direkt utan att behöva vänta på att någon lärare ska hinna ta tag i det. Lärare kan ansluta sig senare (eller inte alls) om de vill.
  • Systemet anpassar svårighetsgraden på frågorna baserat på hur eleverna svarar.
  • Själva rymdsimuleringen är mera "verklig" i den meningen att nu rör sig rymdfärjorna mera enligt fysikens lagar. Färjorna "skuttar" inte fram som i Månresan, utan nu används acceleration och hastighet på ett mera korrekt sätt. Det görs dock ett antal förenklande antaganden, såsom att färjorna inte påverkas av planeternas gravitation.
  • Systemet är mycket lättare att bygga ut, och många nya funktioner är påväg och kommer snart att aktiveras. Där vill jag särskilt nämna:
    • Integration av external material
    • Möjligheten för lärare att lägga in egna frågor
    • Möjligheten för lärare att skapa s.k. "uppdrag", där ett uppdrag kan bestå av ett visst urval frågor.
    • Mer statistik som kommer ge en bra bild över vilka delar man måste lägga lite mera energi på (om uttrycket tillåts i sammanhanget) :-)

Varför kan en astronaut "dö" i Rymdresan?

En viktig del i all övning är att man gör det regelbundet. Därför kan man inte vara alltför inaktiv i Rymdresan. I genomsnitt krävs det att man löser 1 uppgift per dag. Det betyder att om man loggar in och löser 20 uppgifter så hålls astronauten vid liv i ytterligare 20 dagar utan att fler uppgifter behöver lösas.

Astronauten ser tydligt antalet dagar som finns kvar i "skafferiet". Om energin i skafferiet tar slut måste astronauten börja om från jorden igen.